Психологічне

Детальний опис архетипів особистості: цінності, страхи, слабкі і сильні сторони

Архетипи особистості – психологічна типологія, придумана психіатром Карлом Юнгом. Потім вона була адаптована в маркетинг і отримала широку популярність за рахунок книги Керола Пірсона «Герой і бунтар». Всього існує 12 архетипів, і всі вони є в кожному з нас. Просто, деякі з них переважають.

Архетипи, в першу чергу, залежать від цінностей людини. Протягом життя цінності змінюються, тому змінюються пріоритети і домінуючі характеристики. Однак на будь-якому життєвому етапі є два-три найбільш виражених архетипу. В Інтернеті у вільному доступі є безліч тестів, які допоможуть визначити, які архетипи властиві вашою особистістю.

До речі, є такі типи, які вам подобаються, і які б ви хотіли бачити в собі. Проте вони далеко не завжди присутні в потрібному обсязі. До таких архетипів потрібно рости, працюючи над собою. Дана типологія допоможе визначитися зі стратегією розвитку, виявити здібності, слабкі і сильні сторони. Давайте розглянемо кожен архетип. Для зручності вони поділені на категорії.

Стратегія індивідуалізму: простодушний/невинний, шукач, мудрець

Дані архетипи націлені на те, щоб бути самим собою, пізнають себе і світ через свій досвід, прагнуть дізнатися якомога більше про світ. Вони весь час у пошуку. Так, невинний або простодушний шукає рай на землі. Шукач шукає себе і займається самопізнанням. А мудрець шукає знання.

Простодушний або невинний

З захопленням і подивом дивиться на світ, вірить у те, що рай може бути на землі. Шукає реалізації тут і зараз. Цей архетип – про прості задоволення і радість. Це романтики і мрійники, часто утопісти. Вони по-дитячому наївні, вірять у краще, завжди зберігають оптимізм. Їх діяльність повинна ґрунтуватися на передачу відчуття щастя і свята.

Цінності

  • прості задоволення,
  • природа,
  • ностальгія за дитинством,
  • легке життя без труднощів і турбот,
  • оптимізм і віра в краще,
  • дитяча безпосередність,
  • миттєва радість.

З мінусів – надмірна наївність і довірливість. Такі люди боятися зробити щось не те чи не так. Іноді з-за своєї наївної невинності вони здаються нудними.

Шукач

Шукач – це про свободу. Він не може без неї, як риба не може без води. Така людина досліджує світ і себе. Знаходиться в постійному русі й пошуку. Орієнтований на пошук кращого світу, прагне до самореалізації. Швидко втомлюється від одноманітності, хоче яскравих вражень і нових емоцій. Такі люди повинні бути першовідкривачами, вони часто кидають виклик самі собі.

Цінності

  • свобода в усьому,
  • реалізація свого потенціалу,
  • вираження своєї індивідуальності,
  • жити повним автентичним життям,
  • незалежність і автономність,
  • пошук нових вражень і подорожі;
  • дослідження себе і світу.

Залишаючись у вічних пошуках, шукач ризикує назавжди залишитися мандрівником і відлюдником, так і не знайшовши свого щастя і призначення. Такі люди можуть втратити мета і стати ізгоями суспільства. Найбільше вони бояться внутрішньої порожнечі і втрати свободи.

Мудрець

Використовує знання та інтелект. Мудрецем рухає бажання зрозуміти світ, бути експертом. Це філософ, дослідник, наставник, гуру. Мудрець аналізує копає глибоко проникає в суть. Приймає виважене рішення, засноване на знаннях і досвіді. Він вірить у здатність людства вчитися і розвиватися. Мудрець – це завжди про цифри.

Цінності

  • простота,
  • чесність,
  • знання,
  • спокій,
  • концентрація,
  • неспішність,
  • чіткість,
  • правда,
  • глибина,
  • логіка.

Мудрець боїться бути обманутим, не любить невігластво і дурість. Самий головний недолік даного типу в тому, що він може вічно щось вивчати і продовжувати навчатися, так і не приступаючи до дій. Таке явище називають синдромом самозванця. Детальніше про нього я писала

Стратегія змін: герой/воїн, бунтар, маг

Такі психотипи вміють ризикувати, кидати виклик. Вони заповзятливі й діяльні, йдуть до кінця до своєї мети, навіть якщо доведеться пройтися по конкурентам. Для них характерна потреба у визнанні і досягненні результатів, бажання впливати на ситуацію.

Герой або воїн безстрашно піде назустріч небезпекам, щоб подолати їх. Бунтар здатний руйнувати і порушувати правила заради себе або блага інших людей. А маг – трансформує силу, змінює себе і своє оточення.

Воїн чи герой

Цією людиною рухає бажання за допомогою своїх дій змінити світ і зробити його краще. Він вміє триматися до кінця, встановлювати свої кордони, а також мотивувати людей на досягнення. Герою подобається конкуренція, кидати виклик, перевіряти себе і свої можливості. Він вміє відстоювати свої права, може постояти за себе і за іншого людини.

Цінності

  • бути номером один,
  • поліпшити світ,
  • захистити інших,
  • чесність і правда,
  • принциповість,
  • виклики.

Герої нерідко можуть здатися зарозумілими. Часто вони ідеалісти заперечують все погане. Такий тип людей найбільше боїться стати вразливими, слабкими і боязкими.

Бунтар

Порушує правила, звичний уклад традиційної життя, йде проти системи. Він націлений на руйнування застарілих стереотипів, переконань і все, що вже давно не працює. Бунтар – не завжди про «підлітковий бунт». Для дорослих це означатиме злам будь-яких шаблонів і вихід за рамки. Бунтар любить шокувати.

Цінності

  • слідувати своїм правилам,
  • бути не як всі,
  • ламати шаблони.

Бунтар часто знаходиться на межі, він може загратися і переступити закон, перейти на «темну сторону», почати творити безчинства. Серед головних страхів – стати неспроможним і звичайним, злитися з натовпом, не добитися ніяких результатів.

Маг, чарівник

Це трансформації, метаморфози та перетворення. Змінюючи себе, маг змінює світ. Він досягає мети, використовуючи закони природи. Націлений на перетворення мрії в реальність, реалізацію бажань або зв’язок із Всесвітом. Це завжди харизматичні лідери.

Цінності

  • нові технології,
  • трансформації,
  • робота над свідомістю,
  • зміни,
  • розширення меж,
  • духовність.

Такі люди можуть стати хорошими маніпуляторами. Іноді їх трансформації можуть призвести до негативних наслідків. До речі, коли вивчала інформацію про чарівників, відразу згадався Яскравий приклад даного архетипу.

Стратегія приналежності: славний малий/друг, коханець/естет, шут

Дані архетипи націлені на об’єднання з іншими людьми, побудова міцних зв’язків, нетворкінг, командну роботу, управління енергією людьми і в цілому прагнуть бути частиною суспільства. Стратегія, яка орієнтується на взаємини з людьми. Славний малий або один прагнути стати частиною групи, коханець або естет – знайти привабливість в очах оточуючих. А блазень передбачає жити тут і зараз, бути собою і отримувати задоволення від спілкування з людьми.

Славний малий/Друг

Хоче бути як всі, бажає бути прийнятим суспільством і створювати дружню атмосферу. Він вміє «копіювати» людей і формувати спільноти однодумців. Він виступає за рівність усіх людей, не любить виділятися, розкіш і пафос. У всьому – максимальна простота.

Цінності

  • друзі,
  • спілкування,
  • простота,
  • традиційність,
  • здоровий глузд,
  • комфорт,
  • бути як всі,
  • нетворкінг,
  • чесність,
  • любов до своєї діяльності.

Цю стратегію часто використовують блогери та експерти, позиціонуючи себе як друга для кожного передплатника або глядача. Зараз воно актуальне як ніколи.

«Я тебе розумію, т. к. я такий же, як і ти», «Я починав з нуля, жив у селі; я такий же, як і ви; ми всі рівні; я проста дівчина з Підмосков’я у якої вийшло».

Часто зустрічаєте такі фрази? Так от це все про славних малих. Такі люди ризикують злитися з натовпом і втратити своє «Я». Звичайно, якщо це реальний архетип, а не роль, яку відіграє блогер або експерт, щоб залучити більше аудиторії.

Славні малі бояться стати білою вороною, виділитися і проявити індивідуальність, бути незрозумілим суспільством. Вони бояться осуду і стати ізгоєм.

Коханець/естет

Насамперед, це про візуальне і естетичну насолоду. До даного архетипу відносяться романтики, актори, художники,

Естети приділяють багато уваги красу навколо, щоб подобалося, щоб все було красиво і радувало око. Це пристрасні люди, які вірять у справжню любов і знаходяться у її пошуку.

Цінності

  • бути красивим і привабливим,
  • естетика, запахи, звуки, текстури,
  • гедонізм,
  • смачна красива їжа/інтер’єри/одяг,
  • насолода,
  • почуття, пристрасть,
  • справжня любов,
  • інтимність, близькість.

Естети намагаються догодити і сподобається всім, чим ризикують втратити себе. Вони бояться самотності, бути небажаними.

Блазень

Вміє бути собою, насолоджуватися життям і спілкуванням, живуть тут і зараз. Блазні не бояться порушувати правила, мислять нестандартно, креативно. Вони – справжні енерджайзери. Їм все одно, що подумають оточуючі. Вони легко можуть влаштувати бешкет, т. к. живуть тут і зараз, один раз в житті! Ставляться до всього з гумором, привертають увагу своєю епатажністю.

Блазень – це не завжди лише про гумор. Він також може бути прекрасним мотиваційним оратором, який вміє впливати на аудиторію, заряджати їх своєю безмежною енергією.

Цінності

  • бути собою і не бути як всі,
  • жити тут і зараз,
  • гумор, спонтанність,
  • креативність,
  • нестандартність.

Такі люди можуть бути дуже легковажними. Вони багато даремно витрачають час і часто за сміхом приховують внутрішню біль або смуток. Найбільше блазні бояться нудьгувати і стати нудними для інших.

Стратегія стабільності: турботливий/батько, правитель, творець

Архетипи цієї стратегії вчать зберігати порядок і стабільність. Вони орієнтовані на владу і контроль, на управління будь-якими процесами. Так, турботливий або батько вирішує проблеми оточуючих та передбачає їх потреби.

Творець створює нове і здійснює контроль в рамках створення нового твору, бере на себе функцію творця і створює нові процеси і структури. Правитель же контролює ситуацію і бере під контроль всі процеси і структури.

Дбайливий батько

Справжній альтруїст, нерідко емпат. Він думає і дбає про оточуючих, співчуває і співпереживає. Його завдання – допомагати іншим, піклуватися про людей і навколишнього середовища. Таким людям можна довіряти. Якщо це вчитель, він буде намагатися опікати кожного і давати учням більше.

Цінності

  • дім, сім’я, діти,
  • затишок,
  • турбота про інших,
  • підтримка оточуючих,
  • розуміння,
  • щедрість,
  • співчуття,
  • створення комфорту.

Такі люди дуже жертвенні. Вони не вміють говорити ні, біжать на допомогу, забуваючи про свої інтереси і бажання. Батьки бояться труднощів і проблем, які можуть трапитися з тими, про кого вони піклуються. Вони цураються егоїзму і невдячності.

Творець (автор, винахідник)

У творців мислення «поза рамками». Вони не хочуть бути як усі, їм важливо проявити себе максимально, створювати шедеври, щось унікальне, бути новаторами, величезна потреба в самовираженні. Це перфекціоністи, яким важливо контролювати все від і до, але при цьому їм також важлива свобода у всьому. Творці люблять самовиражатися і бути унікальними.

Цінності

  • самовираження,
  • інновації,
  • бажання домінувати,
  • педантичність,
  • створення чогось дуже важливого, того, що залишить слід (шедевра),
  • працьовитість і завзятість,
  • уява,
  • відмінний смак,
  • унікальні погляди на все,
  • розвиток майстерності і таланту.

Слабкість цих людей полягає в перфекціонізм. Вони не зможуть спати спокійно, поки не доведуть результат до ідеалу. Найбільше творці бояться бути звичайними і посередніми, загубитися в сірій масі, втратити власне бачення і таланти.

Правитель

Бажає зробити життя прогнозованою, стабільною і безпечною. Його мотив – взяти все під контроль, щоб не було безладу. Він не боїться брати на себе відповідальність. Для правителя дуже важлива влада, тому він багато для цього працює. Це хороші управлінці та організатори. Вони продуктивні, ефективні та надійні як в роботі, так і в сімейних відносинах.

Цінності

  • бути номером 1, кращим, першим,
  • домінувати і проявляти силу,
  • контроль,
  • досягнення успіху,
  • статус і важливість,
  • стабільність і порядок,
  • дисципліна і час,
  • якість,
  • розкіш,
  • організованість,
  • влада і ієрархія,
  • гиперответственность,
  • успішна і процвітаюча сім’я.

Це занадто авторитарні люди, які люблять контролювати все і всіх. Якщо як начальникові це тільки в плюс, то в спілкуванні з родиною і оточуючими це може зіграти злий жарт. Так що в родині і з друзями краще зменшувати оберти.

Крім того, такі люди вважають за краще робити все самі і зовсім не вміють делегувати завдання, що, безсумнівно, призведе до шаленої втоми, виснаження та інших подібних історій. А бояться правителі бути скинутими і, звичайно ж, хаосу, анархії, саботажу і непокори.

Особисто у мене переважають архетипи творця і шукача. До речі, у них багато схожих рис. Трохи відстають психотипи мага і естета Визначення архетипу допоможе краще зрозуміти себе і скласти психологічний портрет. А кращі тести для складання псіхопортрета ви знайдете в

Related posts

Leave a Comment